Bij het kopen van een nieuwe badkamer komt heel wat kijken. Uiteraard is uw budget redelijk bepalend voor wat het uiteindelijk gaat worden. Ook de beschikbare ruimte is van belang bij het wikken en wegen. Maar wie op zoek gaat naar een nieuwe badkamer, zou zich eigenlijk eerst moeten afvragen: 'Wie ben ik?'
Hoewel de afmeting van uw natte cel of de dikte van uw portefeuille belangrijk zijn bij de keuze, zijn het niet de enige aspecten die bepalen welke badkamer het uiteindelijk moet worden. Natuurlijk maken een paar extra eurobiljetten de keuzemogelijkheid wel groter, maar dat wil nog niet zeggen dat u dan ook de best bij u passende badkamer heeft gekozen.
Adviseur Zelissen weet daar alles van "Bij iedere klant begint ons werk met luisteren. Luisteren naar wat de klant zegt, maar meer nog luisteren naar wat er eigenlijk wordt bedoeld. Want wanneer iemand het over een bad heeft kan hij daar iets heel anders mee bedoelen dan ik denk te verstaan. Als er één ding is wat wij in ons veertig jarig bestaan hebben geleerd is het wel dat adviseren véél meer is dan prijzen oplepelen en een orderbevestiging invullen. Dan gaat de klant weliswaar met de genoemde badkuip naar huis, maar of hij ook echt tevreden is...? Wie het woord badkuip associeert met de romantiek van een glaasje wijn, een (geur)kaarsje en een prettig in het gehoor liggend muziekje bedoelt iets heel anders dan klanten die opgroeiende kinderen hebben en de badkamer voornamelijk als functionele wasplaats zien", weet Zelissen.
Bad met bubbels
Hij doelt daarmee op het feit dat een tweepersoons huishouden van jonge mensen een bad heel anders ziet dan de ouders van vier kinderen die dagelijks weer schoon hun bed in moeten. "In het laatste geval hoeft een whirlpool met bubbels niet zo nodig. Sterker nog; misschien is een dubbele douche dan wel een veel betere aanschaf. Diezelfde badkuip is wel weer prettig wanneer je wat ouder bent en het huis helemaal voor jezelf hebt, met alleen nog de kleinkinderen die soms de badkamer gebruiken. Vaak zien we toch dat een badkamer voor jongvolwassenen anders is dan die van hun ouders. Daar houden wij met ons advies terdege rekening mee", licht Zelissen toe. Vandaar dat ook hij graag wil weten: 'Wie bent u?'
Jong en trendy
Toegegeven, generaliseren is uit den boze. Toch kiezen jonge, trendy mensen vaak voor een trendy of design badkamer. Zoals het in ronde golfvorm door Engelen zelf ontworpen slakkenhuis. Een prachtige badkamer, die alles in zich heeft voor genieten en stiekeme pronk. De wanden in deze badkamer zijn betegeld met glazen mozaïeksteentjes van Porcellanosa. In de ene golf bevindt zich een royale badkuip van RIHO, vervolmaakt door een prachtige losgemonteerde kraan van Philippe Starck met geïntegreerde sproeikop. Zelissen: "Aan de andere kant is de inloopdouche gesitueerd. De overliggende wand kan worden gebruikt voor de wastafel, in dit geval de Alessi waskommen met Oras muurkranen. Uiteraard kun je zelf kiezen hoe breed je dit wilt hebben. Wij hebben speels drie waskommen geplaatst, om te laten zien dat je gerust kunt afstappen van het gangbare."
Douchen en bruinen
Wanneer u op de vraag 'wie ben ik?' als antwoord moet geven dat u niet één mens maar een heel gezin bent, dan komt er, zoals u ongetwijfeld al had verwacht, een heel andere badkamer in beeld. Zelissen: "De gezinsbadkamer moet vooral heel efficiënt zijn. Het is lastig om een badkamer te ontwerpen en inrichten die aan alle wensen en eisen van een gezin met opgroeiende kinderen voldoen: zelfs onze zeer ervaren monteurs hebben daar vaak minimaal twee weken voor nodig. Sneller gaat in dit geval altijd ten koste van de kwaliteit en dat is het laatste wat we hier bij Zelissen willen. Overigens hoeft een gezinsbadkamer niet te betekenen dat je er alle luxe uithaalt. Juist in een druk huishouden is het een prima idee om bijvoorbeeld een Sunshower te installeren; lekker douchen en bruinen tegelijk, zodat je je tijd heel efficiënt gebruikt."
Senioren?
Heeft u inmiddels het etiket 'senior' opgeplakt gekregen door de maatschappij? Dan zullen velen u benijden, want het betekent dat u zich van niemand meer iets hoeft aan te trekken en voor de inrichting van uw badkamer volledig uit kunt gaan van uw eigen wensen en behoeften. "Onze ervaring is dat deze groep bestaat uit zeer zelfbewuste mensen die kiezen voor wat mooi is", aldus Zelissen. "Deze mensen weten wat genieten is en kiezen daar ook heel bewust voor. Dus schaffen ze bijvoorbeeld een toilet aan met warmwater douche en een ingebouwde föhn. Een heerlijk luxe variant van het Indonesische reinigingsritueel, zeer hygiënisch én ideaal voor mensen die eens een wat strammere dag hebben. Veel van onze wat oudere klanten kiezen voor een badkamer waarin veel aandacht en ruimte is voor een douche, al dan niet met zitmogelijkheid. Ook kiezen ze relatief vaak voor een ruime opstelling van het sanitair en de badkamermeubels, gecompleteerd met een goede en sfeervolle verlichting. Zoals gezegd: deze mensen kunnen op hun gemak kiezen wat ze willen en hoeven alleen rekening te houden met wat ze zélf willen. Bovendien hebben ze inmiddels ervaren wat ze niet willen en dat maakt kiezen een stuk eenvoudiger", vertelt adviseur Zelissen
Modebewust
Ook badkamers zijn aan mode en trends onderhevig. Zelissen zet de 'in's en uit's' op een rijtje:
UIT:
- decortegels
- chinchillaglas, oftewel glas met een ribbeltje
- douchecabines met veel profielen, dus met veel onderhoud
IN:
- de Sunshower
- wellness
- getrommeld marmer
- hoogglans badmeubelen
- gekalibreerde wand- en vloertegels, die voegloos te plaatsen zijn
- bad met bubbels
- jong en trendy
- douchen en bruinen
- senioren